„Dnes opäť zrušený let, všetky ostatné vypredané, čo mám robiť?“ „Zrušili nám let, ako žiadať o refundáciu?“ „Vyhýbajte sa letisku vo Frankfurte, nikomu odtiaľ nechodí batožina...“ „Amsterdam úplná katastrofa, zrušený let, žiadna kompenzácia a ani nevedia poskytnúť hotel.“ atď.
Takto dnes bežne vyzerajú príspevky v cestovateľských skupinách zúfalých Slovákov. Letiská sú v chaose, nezvládajú nápor. Tisíce letov už boli zrušené a batožina ostáva na letiskách, lebo ju doslova nemá kto naložiť.
Čo robiť, keď vám zrušia let alebo mešká niekoľko hodín? Máte nárok žiadať odškodné a v akej výške?
Povieme si v tomto článku.
Nariadenie, ktoré by ste mali poznať
Začnime tým, že každý prípad je viac či menej individuálny, záležať môže od konkrétnej spoločnosti alebo aj odkiaľ/kde letíte. Taktiež vedia zohrať kľúčovú rolu dôvody, prečo daný let mešká či bol zrušený.
V takýchto nepríjemných prípadoch – ako meškanie či rušenie letu – je dobré poznať nariadenie EÚ č. 261/2004 (teda z roku 2004), ktoré sa snaží aspoň v rámci Európy pravidlá do značnej miery zjednotiť, aby si tu každý nerobil úplne po svojom.
Toto nariadenie sa teda pochopiteľné netýka napríklad tvojho zmeškaného letu v rámci USA (teda z jedného amerického mesta do druhého) či po iných kontinentoch, ak si neštartoval z Európy alebo ak sa nejedná o európsku spoločnosť.
V prípade mimoeurópskych letov teda odporúčam pozrieť na pravidlá danej krajiny či konkrétnej aerolinky. Sériu riešenia a vypytovania sa môžete začať už u zamestnancov priamo na letisku. Snáď vám to nikdy nebude treba.
Spomínané nariadenie EÚ je pomerne jednoduché: Ak tvoj let mešká 3 a viac hodín, máš nárok na odškodné a to podľa vzdialenosti, ktorú si mal letieť, buď vo výške 250 eur – let do 1500km, 400 eur – do 3500 km, alebo 600 eur pri letoch nad 3500km.
Možno si si všimol, že niektoré lety si akoby nechávajú istú časovú rezervu. Udávajú, že pristaneš napríklad 20:50, no ak všetko ide podľa plánov, pristávaš už o 20 minút skôr. Toto môže zahrať v ich prospech, ak let mešká spomínané tri hodiny – hoci vyštartuješ o tri hodiny neskôr, pristaneš oproti pôvodným plánom o 2 hodiny 40 minút a teda spomínané odškodné sa ťa už netýka. Nezabudni, ráta sa pristávajúci čas!
Čo sa týka úplného zrušenia letu, nariadenie EÚ hovorí, že žiadať odškodnenie môžeš, ak bol tvoj let zrušený menej ako 14 dní pred odletom. Ak to spoločnosť stihne včas, zvykne ponúknuť iný termín alebo vrátenie peňazí za letenku.
Ak sa o zrušení dozvieš priamo na letisku, máš nárok aj na jedlo, hotel a odvoz do hotela, dokonca by ti spoločnosť mala pomôcť s náhradným letom.
Ešte sa ale netešte. Existujú aj – v prípade meškania i zrušenia letu – isté „ale“, kedy spoločnosť nemusí nič preplácať.
A to napríklad v prípade zlého počasia, prírodných katastrof či napríklad vtedy, ak za meškanie či zrušenie môže štrajk, ako je to napríklad teraz bežné na parížskom letisku. Letecká spoločnosť jednoducho argumentuje tým, že nejde o jej zamestnancov a jej zavinenie.
Batožina a prístup druhej strany, ktorý môže byť rôzny
Čo sa týka meškajúcej batožiny, určite nie je nič príjemné skončiť niekde vo svete bez vecí. To, čo ti napríklad na dovolenke kvôli tomu chýba, si môžeš nakúpiť a bločky odložiť. Tieto finančné náklady, ktoré ti kvôli problému vznikli, by ti mali následne preplatiť.
V USA majú napríklad aj také pravidlo, že ak spoločnosť umiestnila tvoju batožinu v rámci vnútroštátneho letu niekde úplne inde, než mala, môžeš si vypýtať odškodné v hodnote až tisícov dolárov.
Ohľadom úplnej straty batožiny či straty niektorých vecí v nej, ako sa aj mne stalo, najlepšie by bolo, keby ste mali odfotené či inak zdokumentované, čo v nej bolo. Kto toto ale robí, všakže?
Keď mne raz chýbali veci v batohu po lete s Air France, napísal som mail priamo spoločnosti, kde som vysvetlil, čo sa stalo a čo mi chýba. Hoci som to nemal nijako zdokumentované, že to predtým v tom batohu bolo a potom nie, firma mi tieto veci preplatila. Možno aj kvôli tomu, že som písal nie príliš drahé a realisticky znejúce položky ako šiltovka, taštička s drogériou a nie príliš drahá bunda. No reálne, keby chceli, si mohli vypýtať dôkaz o tom a ja by som s nárokom na náhradu škody zrejme skončil.
A práve aj toto je vec, v ktorej môže byť každá žiadosť o odškodnenie iná, individuálna – postoj a prístup druhej strany (leteckej spoločnosti).
Niekedy naťahovanie o odškodnenie trvá týždne, až človek už prestáva veriť, že sa nejakého dočká. Inokedy príde rýchle zamietnutie, možno až z podivného dôvodu, ktorému sa ti nechce veriť a doslova sa môžeš hádať so spoločnosťou, aké bolo počasie. Alebo, ak máš šťastie, zažiješ okamžité vyriešenie a vyplatenie. Dúfaj, na koho narazíš.
Mnohí začínajú o odškodné žiadať už priamo na letisku u konkrétnej spoločnosti, kde sa prípadne snažia dozvedieť ešte ďalšie informácie. Iní potom skrz stránku aeroliniek, kde si nájdu kontakt alebo formulár, na ktorý môžu svoju žiadosť smerovať.
Taktiež existujú viaceré spoločnosti a stránky, ktoré sa pokúsia odškodné vybojovať namiesto teba. Stačilo do Google zadať „kompenzácia za zrušený let“ a hneď mi ich niekoľko vyskočilo, ako napríklad ClaimCloud, Click2Claim a ďalšie. Tie si ale samozrejme za službu časť odškodného nechajú, niektoré 20%, iné 25%.
Ak chceš plnú sumu, treba to skúsiť sám. Ak cítiš neúspech a aerolinka ťa odbíja, je dobré sa ešte obrátiť na jednu z týchto spoločností, ktorá môže byť úspešnejšia – raz sa mi to už potvrdilo.
Syn letel zo Singspuru do Sydney, let meskal niekolko hodin, ma narok ns komoenzzciu ?
Len na základe tejto info vám neviem povedať. Nebolo dôvodom napríklad počasie? Nejaký štrajk letiska? Ak by napríklad toto boli príčiny, tak tipujem, že nie – ako spomínam aj v texte. Rolu môže zohrať aj to, o akú leteckú spoločnosť ide atď. Každopádne, treba to skúsiť!